Achter de schermen bij de naamsverandering

Caroline, Sophie en Marco geven je een blik achter de schermen van de naamsverandering van Taxistop naar Mpact. Maanden werk, creativiteit, vergaderingen en wat kopzorgen. Maar uiteindelijk een groot succes. Duik even mee in de wereld van blauwe driehoeken, augmented reality en postpakketjes!

Caroline (communicatieverantwoordelijke)

Was vanaf het begin bij het project betrokken en was de lead voor de branding.

“De nieuwe naam werd gekozen kort nadat ik bij de organisatie aan de slag ging. Ik werd aangeduid om alles op te volgen dat erna kwam: logo en huisstijl, merkenarchitectuur, onze nieuwe huisstijl op een consistente manier helpen toepassen overal, bijvoorbeeld op de nieuwe website,… Gelukkig kwamen later in het proces Marco en Sophie erbij, om zich over de andere onderdelen van het project te ontfermen. Een van mijn favoriete dingen aan het project was dan ook de nauwe samenwerking met Sophie en Marco.”

“Daarnaast vond ik het ook heerlijk om de nieuwe kleuren en het nieuwe logo tot leven te zien komen. Al van bij mijn sollicitatie bij Mpact vond ik dat er zaken in hun branding waren die niet meer 100% bij de organisatie en haar dromen leken te passen (bovenop de “taxi”-referentie in de naam). Dus ik ben dankbaar aan brand experts MOQO om samen met ons deze mooie nieuwe branding te creëren.”

Het lockdown-effect

“We zijn gelukkig maar in lockdown gegaan nadat we sommige delicate zaken al beslist hadden, zoals de definitieve kleuren. Ik ben super dankbaar aan alle collega’s (ook medewerkers van de boekhouding en partnerorganisatie Autodelen.net werden betrokken), die voor mij als klankbord dienden bij de vele kleine beslissingen die het proces met zich meebracht.

Het is dan ook wat ik het meest gemist heb tijdens die eerste, strikte lockdown: een plek om dingen af te printen, aan de muur te hangen en andere mensen hun mening erover te vragen.

In het algemeen kon dit bij momenten een vrij isolerend project zijn. Zeker nadat corona toesloeg maar voordat Sophie en Marco aan het project kwamen meewerken. Het gaf een bizar gevoel om thuis alleen op dit project te zitten werken dag na dag.

Dus het is heel leuk om terug te keren naar alle grote en kleine communicatiezaken die de teams bij mij brengen. Sommige nieuwere collega’s hebben me alleen maar gekend als degene die de hele tijd aan het jongleren is met blauwe driehoeken…”

“Het hele project heeft me wel enorm veel geleerd over grafisch ontwerp. Dat maakt het een stuk makkelijker om te communiceren met grafisch ontwerpers, zoals onze cambio Belgium-collega Lise, die ontzettend veel Mpact-werk voor ons heeft gedaan!”

Een lange weg met veel obstakels

“Vreemd genoeg waren de visitekaartjes een van de moeilijkste onderdelen van dit project. Omdat er over heel de organisatie heen veel details moesten worden verzameld, beslist en gestroomlijnd worden. Het leek allemaal veel projectmanagementwerk voor een heel klein ding. Maar de beslissingen die met die kaartjes werden genomen, kwamen ons goed van pas om onze informatie overal consequent te schrijven. En de visitekaartjes? We hebben ze nog steeds niet kunnen gebruiken vanwege corona, maar we koesteren ze als onderdeel van onze nieuwe naam. Toch? Iedereen? 😉 “

“Al met al was het een lange weg om tot het eindresultaat te komen. Je verandert niet zomaar de branding van een organisatie en je verandert niet zomaar de naam van een organisatie, zonder op obstakels te stuiten. Zeker niet als die al tientallen jaren bestaat. Maar het eindresultaat en de feedback die we krijgen, zorgen ervoor dat we met trots terug kunnen kijken op dit bijzondere project. En we mogen niet alleen trots zijn op het resultaat, maar ook op elkaar en de manier waarop we samen hebben gewerkt om dit mogelijk te maken.”

De ervaring voor Caroline samengevat in drie woorden: marathon, identiteit, steun

Sophie (communicatie & projecten)

Werkte op verschillende onderdelen van het rebranding-project en was de lead voor het creëren van de video.

“Ik ben in oktober 2020 begonnen met Mpact (toen nog Taxistop), dus het Mpact-project was voor mij een geweldige manier om de organisatie en mijn collega’s te leren kennen. Mijn naaste collega’s voor het project waren mijn communicatiecollega Caroline, en Marco, mijn projectcollega. Wij drieën hadden elk onze eigen, overlappende delen van het project, en we werkten heel goed samen, dus dat was leuk.

Maar ik leerde ook de projectmedewerkers in Gembloux, Brussel en Gent kennen, met wie ik normaal niet zo snel zou hebben samengewerkt. En die ik zelfs niet zo snel zou hebben gezien, want door de pandemie moesten we allemaal van thuis uit werken. Dat thuiswerken was niet gemakkelijk en dankzij het project kon ik soms het huis uit en mensen ‘in het echt’ ontmoeten.”

De videoshoot

“Het voorbereiden van die videoshoot was een van de moeilijkste dingen voor mij tijdens het project. Ik moest collega’s overtuigen om in de video te verschijnen en vervolgens met locaties, rekwisieten en mensen goochelen, en dat allemaal met social distancing in het achterhoofd. Maar de shoot zelf is prima gelukt en ik was blij om de collega’s in de video te zien, het maakt het een stuk leuker en authentieker.”

Hier kan je het resultaat bewonderen!

De reden waarom het maken van de video zo goed ging, is omdat we hebben samengewerkt met Wannes en zijn team van Poppr. Het was heel leuk om te zien hoe ze met alle technische zaken omgingen, zoals de augmented reality die ons logo op de bierfles deed ‘bewegen’. Ik heb drie maanden lang elke dag met Wannes samengewerkt, dus aan het einde van het project was het raar om afscheid te nemen en ineens dat contact niet meer te hebben!”

Geen idee wat die augmented reality inhoudt?

Bekijk het hier 😉

De conclusie

“Eén iets dat ik van dit project heb geleerd, is hoe ik mijn werk op de lange termijn kan plannen. Mijn vorige baan was als journalist. Ik begon elke dag aan mijn ‘project’ en diezelfde avond was het klaar. Toen begon het de volgende dag weer helemaal opnieuw. Er waren gewoon geen langetermijnprojecten voor mij, dus dit project was in vergelijking erg lang. Er waren momenten van rust en momenten van haast en ik leerde een balans tussen die twee te vinden.

Wat niet gemakkelijk was, was het plannen van alle taken die ik nog nooit eerder had gedaan. Het was leuk om nieuwe dingen te doen, maar ik kon niet altijd inschatten hoe lang een bepaald onderdeel van het project zou duren. Ik wilde ook dat alle betrokkenen – en er waren veel mensen – 100% tevreden zouden zijn met elk klein detail in het project, maar ik realiseerde me al snel dat dat niet mogelijk is. Uiteindelijk, toen alles samenkwam, hadden we een geweldig resultaat en geweldige feedback, en dat is waar het om gaat.”

“Dus al met is al is deze rebranding een hele mooie prestatie met het hele team. Ik vond het leuk om betrokken te zijn bij taken die normaal niet zo’n groot deel van mijn werk zouden zijn, zoals augmented reality en veel storytelling. Terugkijkend is het echt een groot, bijzonder project. Het was leuk om te doen!”

De ervaring voor Sophie samengevat in drie woorden: uitdaging, (super) collega’s, samenwerking

Marco (projectmedewerker)

Was de coördinerende projectmedewerker en was de lead voor het uitwerken van het pakket dat we naar partners verstuurd hebben.

“Bij het rebrandingsproject werkte ik aan twee zaken. In het begin was ik de projectmanager die het overzicht had over alle verschillende onderdelen van het project. Later in het proces werd ik de lead voor het feestelijke postpakket met een biertje in voor onze partners.

Normaal werk ik samen met de Minder Mobielen Centrale. Ik heb wel wat contact met collega’s, zoals Gerben, Ginette en Jelten, maar het meeste werk doe ik alleen. Dus voor mij was het erg leuk om samen met Sophie, Caroline en andere collega’s aan een gezamenlijk project te werken.”

“Ik ben normaal zelden bezig met de organisatie van evenementen, het beheren van veel deadlines en logistiek, dus ook dat was een mooie uitdaging voor mij.”

“Ik moest echt wennen aan mijn rol binnen het project. Ineens moest ik collega’s vertellen zeker geen deadlines te missen, moest ik goed communiceren met veel verschillende (ook externe) partijen, rekening houden met alle verschillende meningen en vooral… geen enkel detail in het hele project vergeten! Maar eenmaal de hele rebranding-machine gelanceerd was, werden de rollen van iedereen duidelijker en kwamen alle verschillende onderdelen – zoals management, communicatie, grafisch ontwerp, logistiek – samen.”

De uitdaging

“Natuurlijk had corona een impact. Ten eerste moesten we het hele project uitvoeren via videogesprekken. En we moesten op zoek naar een alternatief voor een feest, zodat we onze nieuwe naam alsnog konden vieren met onze partners. Dat werd uiteindelijk het idee om mensen een flesje bier te sturen, gekoppeld aan een filmpje met de onthulling van onze nieuwe naam. Zo konden mensen met ons vieren terwijl ze de nieuwe naam ontdekten.

Voor mij was het echt inspirerend om te zien dat we de beperkingen van corona konden overkomen dankzij de uitstekende samenwerking tussen de verschillende mensen van onze organisatie. Ik denk dat we daaruit kunnen leren voor toekomstige projecten. Zelf heb ik veel geleerd over communicatie, zoals grafisch ontwerp. Ik heb ook nog nooit een video zien opgenomen worden en het was echt indrukwekkend om te zien wat Poppr deed, allemaal heel professioneel.”

“De feedback die we kregen was echt goed. We kunnen trots zijn op wat we hebben gedaan. Maar het echte rendement zal niet meteen zichtbaar zijn, denk ik. Pas in de toekomst zullen we de vruchten plukken van al de tijd die we in deze naamsverandering geïnvesteerd hebben. Het is cool dat Mpact blijft innoveren, niet alleen op het vlak van mobiliteit, maar ook voor de corona-situatie en de eigen naam!”

De ervaring voor Marco samengevat in drie woorden: samenwerking, team spirit, innovatie