Een auto? Dat boeit niet!

Het gaspedaal induwen zorgt niet langer voor een extra shot adrenaline. Bye bye eigen auto. De stedelijke jongeren van vandaag hechten steeds minder belang aan een eigen auto. Ze beschouwen een eigen auto eerder als een luxe speeltje.

De huidige generatie jongeren koppelt zich steeds meer los van het idee dat ze bepaalde zaken moet verwerven om gelukkig te zijn. Een eigen wagen is zo één van die zaken.  Zij beschouwt een eigen wagen steeds vaker als duur, hinderlijk, een bron van ergernis om bijvoorbeeld te parkeren in de stad. Het gevoel van ‘mijn auto mijn vrijheid’ is ver te zoeken en is eerder verplaatst naar het internet.  Op het web verliest de generatie 18 tot 30-jarigen zich elke dag.  Jongeren hebben andere wegen gevonden om te kunnen uitblinken.

Deze nieuwe generatie denkt er niet meer aan om een wagen te kopen in de stad. Twintigers gaan eerder op zoek naar een goede vriend die hen naar Ikea brengt. Ze gebruiken gewoon de auto van de ouders om een weekendje weg te gaan met het lief. De cijfers tonen dit ook aan: in 2015 daalde het aantal jongeren dat een rijbewijs behaalde met 10% in vergelijking met 2010. Het laagste cijfer in jaren, ook al trekt het Autosalon nog steeds meer dan 550.000 bezoekers (in vergelijking met 300.000 bezoekers voor de bouwbeurs Batibouw).

Individualisering verdwijnt naar de achtergrond ten voordele van het gemeenschappelijke dat meer warmte uitstraalt

De mogelijkheden van de hedendaagse technologie en de mentaliteitswijziging weg van ‘mijn auto, mijn vrijheid’ zorgen ervoor dat jongeren vandaag een scala van mogelijkheden gebruiken om zich te verplaatsen: een auto delen met de buren (Cozycar), of via een autodeelaanbieder (Cambio), deelfietsen (Vélo, Blue Bike), taxidiensten (Uber), openbaar vervoer… Dankzij de ‘always connected’-attitude kiezen jongeren steeds vaker om dure en weinig gebruikte spullen te delen. “Individualisering verdwijnt steeds meer naar de achtergrond ten voordele van het gemeenschappelijke dat meer warmte uitstraalt”.

(c) Maria Teresa Ambrosi flickr

(c) Maria Teresa Ambrosi flickr

Van autoverkoper naar mobiliteitsaanbieder

Autoconstructeurs zijn het ook verrassend eens: om jongeren opnieuw de weg naar de wagen te laten vinden, zetten zij in op autonome en geconnecteerde wagens. Zelfrijdende auto’s leggen veilig het traject af zodat de passagier rustig kan werken, lezen of gewoon ontspannen. Alle voordelen van de trein gecombineerd met de privéruimte en de bestemmingsgerichtheid van de wagen.

Een belangrijke vraagt stelt zich: “Willen we echt dat iedereen het openbaar vervoer ontvlucht om in een personenwagen plaats te nemen?”

Voor de autoconstructeurs is het maar al te duidelijk geworden dat ze zich zullen moeten aanpassen aan de gewijzigde voorkeuren van de mobiliteitsconsumenten. “We willen eerder een aanbieder van mobiliteit, dan een autobouwer zijn”, vertelt Fabrice Devanlay, communicatiedirecteur van Ford Frankrijk. Dat kan bijvoorbeeld door meer te in te zetten op de verhuurmarkt, of door te investeren in een start-up autodeelorganisatie. De groep Peugeot-Citroën gaf alvast het voorbeeld met Koolicar, goed voor een investering van 18 miljoen euro.

Het wordt jongleren om een evenwicht te vinden tussen flexibele maar goedkope mobiliteitsoplossingen

Ondertussen werd de FordPass ontwikkeld waarmee gebruikers een overzicht krijgen van de parkeermogelijkheden in de buurt van hun bestemming. Constructeurs die halsstarrig blijven vasthouden aan het bouwen van monofunctionele wagens, verzekeren zich van een moeilijke toekomst op lange termijn. Door het aanbieden van mobiliteitsoplossingen wordt het mogelijk om de harten van jongeren te heroveren. Want ook al beschouwen jongeren een auto steeds meer als een last, toch kunnen ze niet altijd zonder. Het wordt dus jongleren om een evenwicht te vinden tussen flexibele maar goedkope mobiliteitsoplossingen.

Diversificatie van mobiliteit

Ook bij de oudere generaties is zich stilaan een mentaliteitswijziging aan het voltrekken. Door de evolutie en de attitudes tegenover het mobiliteitsbudget, is het binnen enkele ondernemingen al mogelijk om een duurdere bedrijfswagen in te ruilen voor een goedkoper model maar met de extra toevoeging van een bedrijfsfiets. Op die manier behoudt de werknemer zijn wagen voor zijn verre verplaatsingen, en krijgt hij bovendien een fiets om de iets kortere afstanden te overbruggen. De voordelen zijn voor iedereen duidelijk: minder stress en soms een kortere verplaatsingsduur naar het werk, financieel voordeliger voor bedrijven, ecologische voordelen, maar ook gezondheidsvoordelen voor de werknemer zelf…

In de toekomst staat de personenwagen of het privégebruik ervan steeds minder centraal. Vandaag moeten we dan ook aan de slag om alternatieven uit te werken die voor elke geografische bestemming de beste oplossing biedt. Personaliseerbaar en flexibel zijn hierbij de kernwoorden. Er bestaat niet één oplossing, maar een reeks aan complementaire oplossingen. Want de mobiliteit van morgen zal, meer nog dan vandaag, multimodaal zijn.

Stap alvast mee in de toekomst en maak kennis met onze diensten.

De originele Franse tekst: “Maman, j’ai raté la voiture“.