De Franse regering heeft besloten carpoolen te ondersteunen met 150 miljoen euro.
Blog
In deze Mpact Sessie focusten we op landelijke mobiliteit en beantwoordden we vragen als: Hoe maken we van de privéwagen een duurzame en gedeelde vervoersoptie? En hoe organiseren we collectief vervoer?
Meer dan 70% van het Vlaamse grondgebied is landelijk gebied. Toch vinden nieuwe mobiliteitsontwikkelingen veeleer plaats in de stedelijke context. Landelijke gebieden hebben nood aan hun eigen innovatie, parallel met de stedelijke dynamiek.Voor de Week van de Mobiliteit 2022 doken wij in een thema dat ons na aan het hart ligt maar dat vaak onderbelicht blijft: landelijke mobiliteit.
Carpoolen is op dit moment in Vlaanderen vooral succesvol georganiseerd voor het woon-werkverkeer. Maar hoe breiden we dit uit naar de vrije tijd, verhogen we het comfort en zorgen we ervoor dat rittendelen in de periferie een volwaardige aanvulling is op het openbaar vervoer?
Bij Mpact zijn we ervan overtuigd dat niet alleen de stad maar ook het platteland the place to be is voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Er zit meer variatie op landelijke gebieden dan gewoon “buiten de stad.” Met onze reis naar de Orkney Islands konden we inzoomen op een voor ons relatief nieuwe variant: het eilandperspectief. Hoe gaat een eiland met innovaties aan de slag? Zijn er verschillen tussen het platteland in eilandgebied en op het vasteland? En werkt autonoom vervoer nu eigenlijk beter in een landelijk gebied of in een stedelijk gebied?
Op 18 februari 2022 deelden Herman Konings (nXt), Silke Lamoen en Michiel Penne (Slim naar Antwerpen) hun inzichten over gedragsverandering tijdens onze vierde Mpact Sessie.
Van oktober tot december 2021 daagde ATCT binnen- en buitenlandse studenten uit om hun mobiliteit naar en op de campus te herdenken en futureproof te maken. Een noodzaak, zo blijkt uit eigen onderzoek. Aan de hand van ‘FACES’ als leidraad (for everyone, autonomous, connected, electric & shared) gingen meer dan 100 studenten aan de slag, goed voor ruim 20 studententeams. Na een shortlist van 10 teams werden door ATCT en het brede publiek vijf teams naar de online finale gestuurd.
In september 2021 lanceerden Autodelen.net, Stad Mechelen en Mpact een discussienota over hoe we autonoom vervoer duurzaam kunnen uitrollen in Vlaanderen.