Ledenavond Mpact vzw 2022
Na een corona-onderbreking van drie jaar kon Mpact op 24 november eindelijk nog eens haar leden verwelkomen op een ledenavond! Plaats van afspraak: het mooie stadhuis van Mechelen.
Vanaf 18u druppelden onze leden binnen om ontvangen te worden met een drankje en een broodje. Een fijn weerzien in een prachtige zaal. Het thema van de ledenavond? “Arriveren en vertrekken” En dat zowel letterlijk als figuurlijk. Nieuwe collega’s, nieuwe projecten, nieuwe diensten een nieuwe naam. Afscheid van David Van Kesteren als gedelegeerd bestuurder, afscheid van Autodelen.net op ons kantoor. En wat arriveert en vertrekt er nog? De trein!
Mechels schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke heette iedereen welkom in de Dijlestad en schetste de maatregelen die Mechelen heeft genomen om duurzame mobiliteit te stimuleren in Mechelen. Enkele aanwezigen uit de regio lieten de schepen weten dat er een ongenoegen is over de geknipte ring. Dit heeft een impact op het vervoer van onze leden. Er was helaas geen mogelijkheid om hier op in te gaan. Angelo Meuleman gaf nadien aan dat Mpact de schepen en de centrale Rivierenland hierover zou contacteren. Bij het autovrij maken van stadscentra mogen we natuurlijk niet vergeten dat de wagen soms nog essentieel is voor wie minder mobiel is. Voor de Minder Mobielen Centrales van Mpact is het belangrijk om vrijwillig vervoer te kunnen blijven uitvoeren, zoals in Brussel en Namen het geval is.
Nadien schetsten Angelo Meuleman (algemeen directeur Mpact) en Tjalle Groen (directeur projecten Mpact) de evolutie van de organisatie gedurende de laatste drie jaar. Ze zoomden in op het belang van de MMC’s bij de vaccinatieritten, de impact van cambio autodelen, de nieuwe website van Woningoppas en gaven nog enkele andere updates over het reilen en zeilen van Mpact.
Nadien vertelde Veerle De Meyer, projectcoördinator bij Stad Mechelen, over de test met een zelfrijdende shuttle op een bedrijventerrein in Mechelen. Dit pilootproject kaderde binnen het Interreg-project ART-Forum om te onderzoeken wat de impact van automatisatie kan zijn op onze samenleving.
Na de presentatie van Veerle was het tijd voor de deelnemers om hun handen uit de mouwen te steken. De aanwezigen konden hun kijk delen op een aantal stellingen over de Minder Mobielen Centrale, Woningoppas en Huisruil. Dit deden ze door hun pion te plaatsen op een as gaande van ‘helemaal niet akkoord’ tot ‘helemaal akkoord’.
Minder Mobielen Centrales
De coronacrisis heeft een merkbare invloed gehad op de Minder Mobielen Centrales. Het aantal vrijwilligers nam af omdat de chauffeurs geen risico’s wilden nemen. Ook werden enkel ritten aangeboden voor medische redenen: naar het ziekenhuis, de dokter of het vaccinatiecentrum. De rit zelf zag er ook anders uit: geen handen schudden, de passagier zat achteraan, mondmasker aan, ramen open, … De meeste van die zaken zijn nu verleden tijd, al blijven sommige chauffeurs kiezen voor het mondmasker en is het aantal chauffeurs nog niet helemaal terug op peil. De vaccinatieritten hebben de MMC’s wel bekendheid gegeven, een opportuniteit dus om nieuwe vrijwillige chauffeurs aan te trekken.
De aanwezigen zijn in het algemeen te vinden voor jongere vrijwillige chauffeurs, al plaatsen ze daarbij wel een aantal kanttekeningen: geen voeling met de noden van oude mensen, geen tijd, argwaan bij het doelpubliek, … Ook de algemene maatschappelijke trend naar minder vrijwilligerswerk komt ter sprake. Het is overal voelbaar. En jongeren zijn meer gericht op zichzelf. Ondanks deze uitdagingen, is de meerderheid akkoord om jongeren aan te trekken als vrijwilliger, te beginnen met het bekender maken van de MMC’s.
Om het de MMC-chauffeurs makkelijker te maken is de “Mobitwin Calendar” app ontwikkeld, een tool om een makkelijk overzicht te hebben van de ritten van een vrijwilliger. Deze app is nog niet zo bekend onder de aanwezigen, maar ze zien er wel de meerwaarde van in. Al schuilen er natuurlijk ook gevaren in: cherry-picking, meer ritten voor wie hem veel gebruikt, … Tegelijk heeft niet iedereen een mailadres of een smartphone, waardoor deze oplossing niet voor iedereen is. Dus de app verplichten is geen goed idee. De vrijheid in de manier van werken is zeer belangrijk.
De MMC-chauffeurs zien het niet meteen zitten om een ander vervoersmiddel te gebruiken dan hun eigen wagen. Iemand begeleiden op het openbaar vervoer is geen evidentie (weinig controle, schrik, …). En het is een ander soort vrijwilligerswerk. Een deelwagen of een wagen van de centrale/gemeente (bv. rolstoelgeschikt) kan interessant zijn als je niet over een (tweede) privéwagen beschikt om ritten uit te voeren. Riksja’s en dergelijke zijn fysiek moeilijk om mee te rijden. En de passagiers zijn ouder dan de chauffeurs, dus het moet zeker veilig zijn.
Woningoppas & Huisruil
De meerderheid van de mensen die hun huis aanbieden via Woningoppas doen dat met een gerust hart. Iemand heeft al eens een slechte ervaring gehad, maar dit kan gemeld worden en er is een verzekering. Werken met beoordelingen geeft vertrouwen. Wanneer je als aanbieder geen oppassers vindt, kan je het aanbod aanpassen, zoals ook een fiets aanbieden. Het idee dat studenten op een woning passen, kent veel verschillende reacties. Sommigen vrezen schade en feestjes, anders wijzen erop dat iedereen voor overlast kan zorgen en dat je studenten ook moet vertrouwen. En uiteindelijk is het beter dat iemand oppast, in plaats van dat het huis leegstaat. Bij Woningoppas en Huisruil gaat het niet per se om het verre avontuur in het buitenland, wel om een fijne ervaring. De mensen (en dieren) op voorhand eens ontmoeten is een goed idee.
Na de interactieve thematafels, nam David Van Kesteren het woord om iedereen te bedanken en om te klinken op zijn vele jaren bij Mpact. David geeft immers zijn taken over aan Angelo. Nadien was het tijd om samen het glas te heffen op Mpact en al haar diensten. Samen maken we mobiliteit toegankelijker!