Mpact en het ShareDiMobiHub-project

Hoe kunnen we deelmobiliteit en mobipunten mainstream maken? Met die vraag gingen Mpact en verschillende partners aan de slag tijdens het Interreg-project ‘ShareDiMobiHub’ (2022-2025). Het project leidde tot meer hubs in gebieden waar er geen waren, meer gebruikers uit alle lagen van de bevolking, betere digitale integratie, en verhoogde kennis onder beleidsmakers.
In deze blog blikken we terug op de doelstelling van ShareDiMobiHub en Mpact’s rol in het project.
ShareDiMobiHub in 3 minuten…
Shared and Digital Mobility hubs – kortweg ShareDiMobiHub – droeg bij aan de uitbouw van mobipunten en deelmobiliteit in Vlaanderen, Nederland, Denemarken en Noorwegen. Mpact was één van de 13 projectpartners en ontving hiervoor steun van het Interreg North Sea Programme en de Provincie Oost-Vlaanderen.
Mpact zette in op kennisuitwisseling, inclusieve mobiliteit, en digitalisering.
Kennisuitwisseling:
- Symposia in Gent, Brussel, Tonsberg en Rudersdal, gefocust op beleidsmedewerkers en aanbieders
- Deelname aan paneldiscussies tijdens Autonomy Paris en Intertraffic Amsterdam
- Gastlessen aan de TU Berlin en EIT Urban Mobility Course (ism UGent)
- Medewerking aan het gratis ShareDiMobiHub leerplatform
- Eindpresentatie over digitalisering tijdens Shared Mobility Rocks
Inclusieve mobiliteit:
- De Hub Inclusivity Test om te meten hoe toegankelijk hubs zijn
- De Hoppin Tournee om nieuwkomers vertrouwd te maken met hubs
- Een webinar over hoe je kwetsbare eindgebruikers kan bereiken
- Inspiratie over hoe je platteland en stad beter met elkaar kan linken
Digitalisering:
- Rapport omtrent data en dashboards in deelmobiliteit
- Communicatie omtrent de TOMP-API via LinkedIn, interviews, etc.
- Feedback op de digiplannen van Provincie Utrecht en Stad Leuven
Lees onderstaande longread om meer te weten te komen!

ShareDiWat? ShareDiMobiHub!
Overal in Europa willen steden de leefbaarheid vergroten: meer ruimte voor groen, meer ruimte voor wandelaars en fietsers, en minder autodruk. Ze zetten daarom in op alternatieve vormen van mobiliteit, zoals deelwagens, deelfietsen, of deelsteps. Om het aanbod van deelmobiliteit in de kijker te zetten en goed te integreren in het stedelijke weefsel, ontwikkelen heel wat steden mobipunten: ‘hubs’ waar deelmobiliteit en openbaar vervoer geclusterd worden. Hier in Vlaanderen kennen we ze als ‘Hoppinpunten’.
ShareDiMobiHub, of voluit ‘Shared and Digital Mobility Hubs’, had als doel om steden en regio’s te ondersteunen in de ontwikkeling van deelmobiliteit en mobipunten. We deden dit door nieuwe gebruikersgroepen aan te trekken, door mobipunten te bouwen in regio’s waar dit concept nog niet bestond, en door het aanbod op te schalen in regio’s waar dit concept aanslaat. We gingen verder dan het louter fysiek clusteren van hubs: we zetten ook stappen richting een verdere digitalisering. Zo kunnen beleidsmakers beslissingen nemen op basis van objectieve data, en wordt het gebruiksgemak voor de reiziger vergroot.
Mpact werkte hiervoor samen met 13 steden, provincies, vervoersautoriteiten, netwerkorganisaties, en universiteiten uit Vlaanderen, Nederland, Noord-Duitsland, Denemarken en het Zuiden van Noorwegen. De Vlaamse projectpartners waren Stad Leuven, Universiteit Antwerpen, en Way To Go.

Overzicht van de partners in het Interreg ShareDiMobiHub-project.
De Rol van Mpact
Mpact heeft heel wat expertise in huis over mobipunten: samen met Way To Go introduceerden we dit concept enkele jaren geleden in Vlaanderen. Daarenboven breidden we onze kennis over dit thema de voorbije jaren uit door deel te nemen aan verschillende Europese projecten rond hubs en deelmobiliteit (SmartHubs, eHUBS,…). We zetten in ShareDiMobiHub daarom in op kennisverspreiding: zowel naar onze projectpartners, als naar organisaties buiten het project.
Daarnaast is het Mpact’s missie om ons mobiliteitssysteem zo toegankelijk mogelijk te maken – denk maar aan de concrete impact die hebben met diensten zoals Mobitwin en Op Wielekes. Onze tweede taak binnen het project was dus om ‘inclusiviteit’ hoog op de agenda te houden, zodat mobipunten voor iedereen toegankelijk zijn, ongeacht afkomst of capaciteiten.
Tot slot zette Mpact in op de ‘Di’ in ‘ShareDiMobiHubs’: digitalisering. Mpact is een voorloper als het gaat om digitalisering – wij waren bijvoorbeeld één van de eersten in Europa met een digitale carpooloplossing. We lagen ook aan de basis van de eerste datastandaard om deelmobiliteit, OV, en MaaS-apps vlot te laten communiceren: de TOMP-API, waarover dadelijk meer.

Het ShareDiMobiHub-team tijdens een projectmeeting in Gent. Mpact-medewerker Jelten Baguet is herkenbaar aan de gele jas, projectdirecteur Tjalle Groen aan de zonnebril.
Kennisverspreiding
Kennisverspreiding is cruciaal in Europese projecten. Aangezien Vlaanderen een pionier is als het gaat over mobipunten, informeerden we de Europese partners over hoe je een succesvolle strategie voor hubs en deelmobiliteit kan uitbouwen.
We werkten ook actief mee aan diverse internationale bijeenkomsten om beleidsmakers van binnen én buiten het project te informeren over hubs en deelmobiliteit. Geen fancy pitches, maar wel concrete inzichten over het hoe, wat, waar, en waarom van mobipunten. We focussen op wat werkt, en wat niet. Zo organiseerden we met onze partners een internationale bijeenkomst in Gent, een training voor beleidsmakers uit binnen- en buitenland tijdens de ShareDiMobiHub Academy in Brussel, goed bijgewoonde symposia in Tonsberg (Noorwegen) en Rudersdal (Denemarken), panel discussies tijdens Autonomy Paris en Intertraffic Amsterdam, en verscheidene gastlessen.
Naarmate ShareDiMobiHub vorderde, konden we ook meer inzichten over dit project naar buiten toe communiceren. We doen dat via het gratis leerplatform van ShareDiMobiHub, en sloten ons project met een knal af tijdens Shared Mobility Rocks.

Mpact en Way To Go organiseerden een internationale conferentie over deelmobliteit en hubs, in onze thuisbasis Gent.
Inclusieve hubs
Deelmobiliteit heeft enorm potentieel, maar dat wordt nog niet ten volle benut. Wanneer we kijken naar de typische gebruikers, dan gaat het vooral over hoogopgeleide, mannelijke stedelingen.
Mpact wil dat iedereen zich vlot kan verplaatsen, los van geslacht, leeftijd, of opleiding. We ontwierpen een ‘Hub Inclusivity Test’ waarmee beleidsmakers, reizigers en mobiliteitsmedewerkers in kaart kunnen brengen hoe toegankelijk bestaande mobipunten zijn. De Hub Inclusivity Test doet dat door te kijken naar het aanbod op de hub, de fysieke toegankelijkheid, en informatieverschaffing. Aan het einde van de test, krijgt de hub een score: zo geven we weer hoe toegankelijk een hub is.
Samen met de Stad Leuven en LIGO Leuven ontwikkelden we de Hoppin Tournee: een interactieve wandeling langs verschillende Hoppinpunten waarin deelnemers via ludieke opdrachten het aanbod op deze punten beter leren kennen. Met LIGO Leuven ontwikkelden we ook een lespakket om nieuwkomers in Vlaanderen wegwijs te maken in de wereld van het openbaar vervoer, deelmobiliteit en hubs.
Tot slot presenteerden we over hoe je hubs inclusief kan maken, en lanceerden we voorstellen over hoe je het platteland en de stad beter kan linken via carpoollijnen en park-&-rides.

Tijdens de ‘Hoppin-tournee’ verkenden Jelten Baguet (Mpact), Hilke Evenepoel (Stad Leuven) en een groep nieuwkomers verschillende vormen van deelmobiliteit.
Data en digitalisering
Niets frustrerender dan op een mooi mobipunt te staan… en telkens weer een nieuwe app te moeten downloaden om een voertuig te ontgrendelen of om een OV-ticket te kopen. Dit is het gevolg van een gebrekkige digitale integratie tussen de verschillende mobiliteitsaanbieders.
Mpact zette daarom haar schouders onder de TOMP-API: Transport Operator to MaaS Providers Application Programming Interface. Via deze ‘technische taal’ kunnen verschillende vervoerders aan elkaar gelinkt worden via één platform, zoals een MaaS app. Mpact was eerder betrokken bij de technische ontwikkeling van de TOMP-API (in eHUBS). Tijdens ShareDiMobiHub zorgde Mpact voor de externe communicatie over deze ‘taal’ via LinkedIn en interviews. We liggen mee aan de basis van een nieuwe organisatie die de TOMP-API verder zal beheren: House of TOMP.
Mpact gaf ook feedback op de digitaliseringsplannen van de Provincie Utrecht en Stad Leuven. Tot slot schreven we een rapport waarin we inzichten en goede praktijken omtrent data en dashboards in deelmobiliteit samenbrachten. We focusten hierbij op beleidsmakers en formuleerden aanbevelingen om op een slimme manier met mobiliteitsdata aan de slag te gaan.

In ‘Data and Dashboards’ bundelen we inzichten en aanbevelingen over… Data en Dashboards!
Dankjewel, danke, tak, takk!
Mpact wenst het Interreg Noordzee-Programma en de Provincie Oost-Vlaanderen te bedanken om dit project mee te financieren. Op die manier dragen de Europese Unie en de Provincie bij aan een toegankelijke, robuuste deelmobiliteit.
We willen de verschillende projectpartners te bedanken voor de fijne samenwerking: Provincie Utrecht (NL), Region Hovedstaden (DK), Vestfold fylkeskommune (NO), POLIS Network (BE), Gemeente Amsterdam (NL), Stad Leuven (BE), Universiteit Antwerpen (BE), Vervoerregio Amsterdam (NL), Way To Go (BE), Gemeente Rotterdam, HAW Hamburg (DE) en Hogeschool Utrecht.
Een bijzonder woord van dank aan Eric van Dijk (Provincie Utrecht) en Arjen Rodenburg om het ShareDiMobiHub-project te coördineren.
Wil je samenwerken met Mpact omtrent hubs, inclusieve mobiliteit, of digitalisering?
Stuur een mailtje naar Jelten.Baguet@mpact.be, en we plannen een babbel in.

