Historiek

Sinds 1975 biedt Mpact initiatieven aan om meer te doen met minder: een historiek vol mijlpalen.

2021

Taxistop wordt Mpact

Taxistop gaat als Mpact verder. De organisatie blijft dezelfde, maar met onze nieuwe naam zijn we klaar voor de toekomst.

2021

Shared Mobility Rocks - around the clock

Shared Mobility Rocks is een internationaal symposium over gedeelde mobiliteit met rocking vibes. De covid-19 crisis gooide roet in het eten voor de 3de editie. Het event werd daarom herdacht: Deze editie werd een online 24-uren marathon. Taxistop en Autodelen.net werkten samen met studio’s over heel de wereld: Gent, Brussel, Leeds, Lima, Chicago, Melbourne, Phnom Penh, Tokyo, Kampala en Lviv.

2021

Mobipunten in Brussel

Taxistop introduceert mobipunten in het Brussels Gewest, door een samenwerking met de gemeente Anderlecht. Een mobipunt is een fysieke plaats waar verschillende (voornamelijk mobiliteits-) functies elkaar ontmoeten. Mobipunten zijn ontworpen om kleinschalig multimodaal transport te promoten en toegankelijk te maken.

2020

Cozycar wordt Cozywheels

Taxistop ondersteunt niet alleen particulieren maar sinds 2020 ook organisaties voor het delen van (bak)fietsen, bestelwagens en rolstoelvriendelijke voertuigen. De dienst Cozycar heet daarom voortaan Cozywheels.

2020

Mobipunten in Wallonië

In samenwerking met de stad Waver lanceert Taxistop het concept mobipunten “points mob” in Wallonië.

2019

Mobipunt vzw

Om Vlaanderen op weg te helpen richting 1000 kwaliteitsvolle mobipunten, richt Taxistop samen met Infopunt Publieke Ruimte en Autodelen.net de Mobipunt vzw op.

2019

Mobitwin

In Wallonië heten de Minder Mobielen Centrales voortaan “Mobitwin”. Via deze dienst kunnen personen, die zich niet zelfstandig kunnen verplaatsen, beroep doen op een netwerk van vrijwillige chauffeurs.

2018

Shared Mobility Rocks

Taxistop organiseert samen met Autodelen.net voor het eerst Shared Mobility Rocks.

2018

Mobitwin in Brussel

Taxistop gaat onder de naam “Mobitwin”  van start met een regionale centrale voor minder mobiele personen uit alle 19 gemeenten van het Brussels Gewest.

2017

Green Deal Gedeelde Mobiliteit

Taxistop gaat samen met Autodelen.net en de Vlaamse regering de Green Deal gedeelde mobiliteit aan. Zo overtuigen we meer dan 100 organisaties om concrete maatregelen te nemen voor meer carpoolen, fietsdelen en autodelen in Vlaanderen.

2017

Mobipunten

Taxistop lanceert in september 2017 samen met Autodelen.net het concept Mobipunten. In 2018 wordt het eerste mobipunt in Deinze ingehuldigd.

2016

MobiCalendar

Naast het aanbieden van de carpool-app, ondersteunt Taxistop de bedrijven met een multimodale registratietool voor werknemers. Werknemers laten eenvoudig weten hoe ze pendelen en kunnen zo beloond worden voor hun duurzame verplaatsingen.

2015

Olympus Mobility

Samen met cambio en VAB richt Taxistop Olympus Mobility op en staat zo aan de wieg van het eerste MaaS (mobility-as-a-service) -platform in België. Olympus Mobility werkt hoofdzakelijk samen met bedrijven.

2012

Cozycar

Taxistop neemt Cozycar (toen nog Autopia) op als dienst bij de vzw in Wallonië om autodelen onder particulieren te ontwikkelen. In 2015 start Taxistop ook met de promotie in Brussel.

2011

Eerste ShareFest

Eerste ShareFest in samenwerking met Autodelen.net in Gent.

2008

Minder Mobielen Centrale in Brussel en Wallonië

Taxistop start een Minder Mobielen Centrale op in Jette (Brussels Gewest) en Houyet (Wallonië).

2002

Start cambio

De eerste cambio-deelwagen rijdt rond in Namen. Een jaar later in Brussel, en in 2004 gaat cambio ook van start in Gent. Taxistop creëert hiervoor een unieke samenwerking met de regionale openbaar vervoersmaatschappijen TEC, MIVB en De Lijn. Zij worden elk in hun regio aandeelhouder van cambio.

2000

Cambio

Samen met Cambio Mobilitätsservice gmbh (Duitsland) richt Taxistop de NV Optimobil op, het toekomstige Optimobil Belgium, met VAB en NMBS als aandeelhouder. Optimobil NV richt nadien de regionale bedrijven Optimobil Wallonie, Optimobil Bruxelles et Optimobil Vlaanderen op. Ze komen nadien naar buiten onder de commerciële naam cambio.

2000

Eventpool

Lancering van een carpoolplatform voor evenementen, Eventpool. Het platform wordt in 2018 geïntegreerd in Carpool.

1992

Traject, een studiebureau voor mobiliteit

In samenwerking met de vzw Langzaam Verkeer en de Nederlandse maatschappij TC&O, richt Taxistop Traject op, een studiebureau voor mobiliteit.

1991

Woningoppas

Woningoppas brengt vakantiegangers in contact met vrijwillige oppassers die voor hun huis zorgen terwijl zij zelf op vakantie zijn. De oppasser geniet zo van een vakantie met minder kosten.

1989

Bed&Breakfast gids Benelux

Creatie van de allereerste Bed&Breakfast gids voor de Benelux.

1986

Huisruil

Start partnerschap met het internationale netwerk Homelink voor de organisatie van het uitwisselen van huizen als vakantieverblijf.

1985

Lancering van Airstop

Lancering van Airstop met als doel om last-minute de lege zitjes in vliegtuigen op te vullen. In 1988 wordt Airstop onafhankelijk.

1983

Oprichting Schoolpool

Een eerste versie wordt ontwikkeld voor een test in 150 Gentse scholen. In 2011 wordt het Schoolpool-project geactualiseerd in het kader van «Printemps de la mobilité» in Wallonië.

1982

Minder Mobielen Centrales

De Minder Mobielen Centrales worden gelanceerd in Vlaanderen. De centrale wordt lokaal beheerd, meestal door de gemeente zelf.

1980

Start van de organisatie in Brussel en Wallonië

Oprichting van een vereniging in Brussel en in Wallonië, toen onder de naam Taxistop asbl, vandaag Mpact.

1979

Lancering van het carpoolen

Anders dan bij liften, hebben chauffeur en passagier contact met elkaar voorafgaand aan de rit om plaats en uur van de afspraak regelen. De matching gebeurt via een databank op papier. In 1982 zal Taxistop een informaticasysteem ontwikkelen om de matching te doen. In 1998, met de opkomst van het internet, wordt Carpool rechtstreeks toegankelijk via de eigen computer en later ook via een app.

1975

Opstart van het veilig liften

De lifters maken deel uit van de Taxistop-gemeenschap en ontvangen borden waarmee ze zich kunnen identificeren op de openbare weg. Ze betalen hun chauffeur 1 frank per kilometer. Wat later worden er stopplaatsen gecreëerd, waar passagiers een potentiële chauffeur kunnen opwachten.

1975

Oprichting van de vzw in Vlaanderen

Oprichting van de vzw CPA (Centrum voor Positieve Aanwending), nadien Taxistop vzw en vandaag Mpact. De vzw is actief in Vlaanderen.